سونوگرافی nt چیست و برای چه کسانی استفاده می شود؟

گفتاردرمانی غرب تهران

زمان انجام سونوگرافی nt چه زمانی استیکی از تست های غربالگری که برای مادران حامله در هفته یازدهم تا چهاردهم حاملگی توصیه میشود ، سونوگرافی NT میباشد . NT مخفف nuchal- translucencyبه معنای فضای شفاف پشت گردن است. 
در طی این نوع سونوگرافی، متخصص مربوطه با بررسی ابعاد و اندازه های جنین، ابتلای وی به بیماری سندروم داون و بعضی از ناهنجاری های کروموزومی و مشکلات قلبی مادرزادی را بررسی میکند .
قبلا مادران تنها بعد از به دنیا امدن فرزندشان، متوجه نقص های مادرزادی و ژنتیکی در وی می شدند، ولی با این تکنولوژی جدید میتوان قبل از وارد شدن جنین به ماه چهارم جنینی، از ابتلای وی به این ناهنجاری ها اطلاعاتی به دست آورد .
NT چگونه انجام می شود؟
اسکن NT بین هفته های ۱۱ تا ۱۴ انجام می شود و پیش از آن نمیتوان انجام داد زیرا جنین کوچک است. بعد از ۱۴ هفته هم مایع اضافی گردن با رشد سیستم لنفاوی جنین جذب میشود و بدین ترتیب اسکن دقیق نخواهد بود. اسکن معمولاً از روی شکم شما و با تجهیزات سونوگرافی نرمال انجام میشود . شخصی که این کار را انجام میدهد ژل را روی شکم قرار داده و با پروب روی شکم حرکت می کند. در این سونوگرافی نخست اندازه سر تا انتهای ستون فقرات جنین و بعد میزان مایع پشت گردن اندازه‌گیری می شود. در این جا پوست بصورت خط سفید رنگ ظاهر شده و مایع زیر پوست سیاه رنگ است.
سونوگرافی nt و تعیین جنسیت, سونوگرافی nt, تفسیر nt سونوگرافی سونوگرافی nt معمولاً از روی شکم و با تجهیزات سونوگرافی نرمال انجام میشودNT نرمال چند است؟
NT کم تر از ۳٫۵ میلی متر زمانیکه جنین ۴۵ میلی متر در ۸۴ میلی متر است، استاندارد است. NT با رشد جنین بیش تر می شود. جنینی که این میزان NT داشته باشد در معرض خطر کمتری قرار دارد اگرچه که میزان بالای NT هم علت بر وجود مشکل نیست. جنینی با NT 2. 9 میلی متر هم در محدوده طبیعی قرار دارد. ۹ جنین از ۱۰ جنین میزان NT بین ۲٫۵ تا ۳٫۵ میلی متر دارند که مناسب است. جنینی با NT 6 میلی متر در معرض خطر سندرم داون و دیگر ناهنجاریهای کرموزومی قرار دارد.
اهمیت استخوان بینی جنین:
تقریبا در ۶۰- ۷۰ درصد موردهای تریزومی۲۱( سندروم داون)، ۵۰ درصد تریزومی ۱۸ و ۳۰درصد تریزومی ۱۳، استخوان بینی وجود ندارد. بنابراین ندیدن استخوان بینی در سونوگرافی NT علامت مهمی تلقی می شود ونیاز به بررسی کروموزومی جنین وجود دارد . 
انجام سونوگرافی NT برای کدام زنان حامله توصیه می شود؟
انجام سونوگرافی ان تی( NT) در وضعیت کلی ضرورتی ندارد و اجباری برای انجام آن نیست ولی در زنان حاملگی که دارای وضعیت زیر باشند، این نوع سونوگرافی توصیه می گردد:
زنان حامله ای که بالای ۳۵ سال سن دارند.
خانم های بارداری که در حاملگی های گذشته خود، فرزندانی با اختلال های ژنتیکی یا ناهنجاری های مادرزادی به دنیا آورده اند.
زنان بارداری که در اقوام درجه یک خود افرادی با ناهنجاری های مادرزادی یا ژنتیکی دارند.
زنان بارداری که از ماده های غذایی ناسالم( و بعضا غیر شرعی) و مخصوصا محصولات تراریخته استفاده میکنند .
مادران بارداری که دستورات شرعی مربوط به زمان مناسب امیزش، مکان مناسب امیزش، جهت مناسب امیزش یا دیگر دستورات شرعی مربوط به نزدیکی و انعقاد نطفه را رعایت نکرده اند.
مادران بارداری که از داروهای خاصی که میتوانند در ناهنجاری های جنین مؤثر باشند، استفاده میکنند .
مادران و زنان بارداری که شرایط خاصی دارند و پزشک ، انجام این سونوگرافی را برای آنها ضروری تشخیص میدهد .
زمان انجام سونوگرافی nt چه زمانی استبا افزایش سن مادر، خطر وقوع سندرم داون افزایش می یابد، به گونه ای كه:
در زنانی كه در طیف سنی ۲۰ تا ۲۹ سال هستند، وقوع سندرم داون ۱ در ۱۵۰۰ مورد حاملگی است.
در زنانی كه در طیف سنی ۳۰ تا ۳۹ سال هستند، وقوع سندرم داون ۱ در ۹۰۰ مورد حاملگی است.
در زنانی كه در طیف سنی ۴۰ سال و بالاتر هستند، وقوع سندرم داون ۱ در ۱۰۰ مورد حاملگی است. 
آیا سونوگرافی NT مضر است؟
تا به حال انجام این ازمایش اصلاً خطری برای مادر حامله یا جنین نداشته است. ولی در صورتی که ازمایش حاکی از وجود مشکل در جنین باشد، امکان دارد در مادر حس استرس ایجاد شود.
سونوگرافی یک راه امن برای بررسی مشکلات و دریافت اطلاعات در رابطه با جنین است. در این شیوه از اشعه ی ایکس یا دیگر اشعه های مضر استفاده نمی شود.
انجام سونوگرافی ان تی( NT) در وضعیت کلی ضرورتی ندارد و اجباری برای انجام آن نیستعوامل مؤثر در نتیجه سونوگرافی NT 
احتمالا با وجود اینکه جنین دارای هیچ مشکلی نیست، نتیجه این سونوگرافی حاکی از احتمال بالای وجود بعضی مشکلات باشد، این وضعیت، نتیجۀ مثبت کاذب نامیده میشود . همچنین امکان دارد وضعیت معکوس آن پیش بیاید و نتیجه حاکی از نبود مشکل باشد، درحالی که جنین دارای مشکلی است، این وضعیت را هم نتیجۀ منفی کاذب می نامند. همچنین امکان دارد عواملی در انجام یا نتیجۀ این سونوگرافی مؤثر باشد.
بعضی از عواملی که میتواند تأثیرگذار باشد، در زیر آمده است: 
داشتن اضافه وزن یا چاقی مفرط
وجود مدفوع در روده ها
پائین بودن غیرطبیعی حجم مایع آمنیوتیک
ناتوانی برای دراز کشیدن در زمان ازمایش
قرارگیری جنین در وضعیت های خاصی در زمان سونوگرافی
فعالیت بیش از حد جنین
آیا سونوگرافی NT میتواند مجوزی برای سقط جنین باشد؟ 

 

جالب است بدانیم اگر مشکلات ژنتیکی مانند سندرم داون در سونوگرافی ان تی تشخیص داده شود، از طریق مجاری قانونی میتوان اقدام به سقط جنین کرد تا از تولد نوزاد دارای اختلال های ژنتیکی جلوگیری شود
علیرضا ساعی