علوم اعصاب

نقشه مغزی یا کیو ای ای جی (QEEG) چیست و چه فایده ای دارد؟

كاردرماني ذهني

- نقشه مغزی به نوعی جغرافی امواج مغزی را در سر نشان می دهد. به این معنی که نشان می دهد که هر طول موج در مغز  در چه مناطقی، با چه ویژگی و به چه میزانی و وجود دارد. 

 

- این نقشه به کمک نرم افزار کاملا تخصصی و مخصوصی به دست می آید.

 

اوتیسم / فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان

احتمال تاثیر عوامل ژنتیک و دارویی در بروز اختلال اوتیسم

بهترین مرکز گفتار درمانی

دانشیار گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان ضمن تشریح نشانه‌های وجود اختلال اوتیسم در کودکان، تاکید کرد: تحقیقات نشان داده است که احتمال تاثیر عوامل ژنتیک و دارویی در بروز این بیماری وجود دارد. در خانواده‌هایی که این بیماری نسل به نسل انتقال پیدا می کند احتمال تولد کودکان داخل طیف اوتیسم بیشتر است .

کلینیک توانبخشی تاک

تاک

اوتیسم، شیزوفرنی و اختلال دو قطبی ویژگی‌های مولکولی مشترکی دارند

گفتار درمانی در منزل

محققان دانشگاه "کالیفرنیا، لس‌آنجلس"(UCLA) به تفاوت‌های مهمی در بیان ژن‌های اختلال رشدی اوتیسم، اختلال روانی شیزوفرنی و اختلال دو قطبی که ویژگی‌های فیزیکی در سطح مولکولی، به اشتراک می‌گذارند، پی بردند.

به گزارش ایسنا و به نقل از ساینس‌دیلی، مطالعه محققان دانشگاه "کالیفرنیا، لس‌آنجلس" (UCLA)نشان می‌دهد که اختلال رشدی اوتیسم، اختلال روانی شیزوفرنی و اختلال دوقطبی، برخی ویژگی‌های فیزیکی در سطح مولکولی، به ویژه الگوهای "بیان ژن" در مغز را به اشتراک می‌گذارند. همچنین محققان متوجه تفاوت‌های مهمی در بیان ژن‌های این اختلالات شدند.

بهبود بیماران اوتیسم و فلج مغزی با سلول های بنیادی خون بندناف

بهترین مرکز گفتار درمانی

تهران- ایرنا- مدیر عامل شرکت فناوری بن یاخته های رویان به کاربردهای خون بند ناف اشاره کرد و گفت: محققان این مجموعه با همکاری چند مرکز درمانی در تلاش هستند با استفاده از سلول های بنیادی خون بندناف در شرایط بیماران اوتیسم و فلج مغزی اطفال بهبود به وجود آورند.

سلول بنیادی انسان موش‌های فلج را شفا داد

دکتر گفتار درمانی

 

سلول‌های بنیادی انسان طی درمانی که فعلا فقط روی موش‌ها امکان‌پذیر است می‌تواند موش‌های پاراپلژی(فلج) را دوباره به حرکت درآورد.

به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمگ، برخی موش‌های پاراپلژی وجود دارند که در حال حاضر قادر به راه رفتن مجدد هستند یا دستکم نزدیک به انجام این کار هستند و این به لطف سلول‌های بنیادی انسان است.

این سلولها اساسا به پرکردن یک شکاف که دانشمندان در ستون فقرات این حیوانات یافته‌اند، کمک کردند.

کشف نوع جدیدی از پلاستیسیتی عصبی

بهترين كاردرمانى غرب تهران

تاکنون تصور می شد تقویت انتقال پیامهای عصبی و یادگیری ناشی‌ از فعالیت عصبی (پلاستیسیتی)، فقط در سطح ارتباطات بین نورونها که سیناپس نامیده می شوند، اتفاق می‌‌افتد.

تحقیقی که انجام شده است نشان می دهد فعالیت عصبی علاوه بر تغییرات سیناپسی، منجر به افزایش تکثیر و تمایز نوعی از سلول‌های پشتیبان بافت مغزی به نام الیگودندروسیتها می‌‌گردد و این سلولها با افزایش تولید میلین به عایق سازی بهتر و بیشتر نورونها کمک کرده و سرعت انتقال پیامهای عصبی را افزایش می دهند.

رشد گوش انسان بالغ روى كمر موش

رشد گوش انسان بالغ روى كمر موش , گفتاردرمانی سعادت آباد , کاردرمانی سعادت آباد , علوم اعصاب , گفتاردرمانی گیشا , کاردرمانی پونک , گفتاردرمانی دکتر ساعی

دانشمندان برای اولین بار از سلول‌های بنیادی برای رشد گوش انسان بالغ در پشت یک موش استفاده كردند.

دانشمندان دانشگاه توکیو و دانشگاه کیوتو می‌گویند که این گوش می‌تواند به افرادی که بر اثر حوادثی نظیر جنگ و تصادفات گوش خود را از دست داده‌اند همچنین افرادی که بدون گوش یا با تغییر شکل گوش متولد می‌شوند کمک کند.

تنها در آمریکا ، طیف وسیعی در حدود ۱ تا ۵ کودک از ۱۰ هزار کودک، بدون گوش یا با بدشکلی گوش‌ به دنیا می‌آیند.

تفاوت در جریان خون مغزی زنان و مردان

گفتار درمانى

نوروسافاری| تحقیقات قبلی‌ نشان داده بود که جریان خون مغز در دوران بزرگسالی در خانومها بیشتر از آقایان است ولی‌ زمان شروع این تفاوت و جزئیات آن معلوم نبود. به گزارش نوروسافاری، محققین دانشگاه فیلادلفیا در تحقیقی میزان جریان خون مغزی ۹۲۲ نفر دختر و پسر ۸-۲۲ ساله را با تکنیک ASL-MRI سنجیده اند. نتایج نشان می دهد تا رسیدن به سنین بلوغ، میزان جریان خون مغز به مرور کمتر می شود، ولی‌ در دو جنس تفاوتی‌ تا این زمان وجود ندارد ولی‌ از سن ۱۶ سالگی به بعد خونرسانی در مغز دختران افزایش می‌یابد. این افزایش بیشتر در نواحی قشری نظیر اربیتوفرونتال است که در تنظیم عواطف و رفتارهای اجتماعی دخالت دارند.